Jak připravit dítě na setkání s rodičem, na kterého má špatné poslední vzpomínky
Holčička, říkejme jí třeba Alenka, má 8 let. S tátou po rozchodu rodičů bývala každý druhý týden. Po několika letech takové péče se stala situace, kdy táta volal mámě, že s ní chce Alenka mluvit, a ta poprosila maminkum ať pro ni přijede. Táta s tím souhlasil, máma Alenku odvezla a doma se začala dozvídat věci a vzpomínky, ze kterých ji mrazilo. A kvůli nim přestala Alenku k otci posílat.
Alenka se s tátou viděla pak ještě 2x v kavárně, spolu s mámou, a pak již tátu vidět nechtěla. K nám do Pro DIalogu se dostali po několika měsících, na základě doporučení OSPODu, aby se mohl vztah Alenky s tátou obnovit s podporou dětské psycholožky a také v rámci bezpečného asistovaného setkávání.
Alenka za tu dobu postupně projevuje stále větší nechuť tátu i jen zahlédnout, mamince a terapeutce postupně sděluje, že na ni táta byl často "zlý", nadával jí a křičel na ni. A to při řešení domácích úkolů nebo když něco omylem rozbila. Táta ji údajně bil, rukama. Někdy i páskem, kdy jí chytil obě ruce za zády jednou rukou a druhou ji bil).
JAK MŮŽE MAMINKA, PŘIPRAVIT ALENKU NA SETKÁVÁNÍ V PRO DIALOGU S TÁTOU. A PROČ BY TO MĚLA DĚLAT?
Pacujeme v zájmu dítěte. Hájíme práva dítěte - a jedno z jeho práv je:
Info: předáno, že stále platí, že bezpečí Alenky je důležité, a tam patří i dohody. Dokud se psyholožka a Alenka výslovně nedomluví, že táta příště bude, tak táta nebude.
Také matka připouští, že Alence na její otázku, zda byl táta na mámu zlý jako byl táta na svou novou přítelkyni, odpověděla, že bohužel ano.
Máma nabízí Sofii při různých příležitostech, zda se s tátou nechce vidět. Zda se jí nestýská a zda mu nechce zavolat. Info:
Obecně k aktivitě ASS
ASS nezačne hned.
ASS začně zvolna, např. Otec vedle a Sofi za ním bude chodit nakukovat.. Nebo bude ASS 30 minut a pak reflxe s AniP.
ASS budeme prokládat IPD, aby měla Sofi prostor s psyholožkou věci vstřebávat a probírat.
K tomu IND KON máma a IND KON táta.
Máma sděluje, jaké sny Ali má a o jakých mluví. Že ji táta ukradl mámě. Že ji táta vyhodil z okna.
Máma je sekundárně stále traumatizovaná výpověďmi dcery a sama oběť DN, terapie? Ať na to není sama sama.
DISKUZE A EDUKACE A DOPTÁVÁNÍ K TOMU, ABY MÁMA MOHLA SOFII POMOCT SE UVOLNIT A PŘIPRAVIT JI NA ASS
Máma je pro Alenku významnou bezpečnou osobou. Jedna z mála. Takže pokud Ali získává dojem, že táta "zmákl" i mámu, že na ni byl také hodně zlý, tak ji to bere základní pocit bezpečí. ... sdělovat dítěti informace o minulosti tak, aby ji prezentovala z pohledu moci, nikoliv bezmoci ... ano, táta použil hodně síly, více než musel, a my jsme odešly. Ne: ano, ubližoval mi jako té nové tetě.
Hodnotit chování, nikoliv osobu: táta se nechoval správně, to,co dělal, není v pořádku, ... ne že je táta zlý
Umožnit Ali mít naději, že se táta může změnit (minimálně na ASS): to, jak se táta choval, není v pořádku, a chování může změnit. Také chodí do Pro dialogu, a může se tam učit, co je a není správné. Možná ho to nikdo, když byl malý, nenaučil
Oddělovat domněnky a realitu: co když se nezmění, mami? Nikdy? Co když bude v PD? Hm, Ali , toto jsou asi trochu obavy a je normální, že je máš. Zároveň doposud se to nikdy nestalo, nikdy tady táta nebyl v době, kdy jsi tu. A to je realita, tak to bude. Až se my dvě domluvíme, pak táta možná příjde.
Snižovat úzkost Ali ohledně táty na ulici a na akcích školy či volnočasových: máma nebude aktivně nabízet dceři přítomnost táty bez dohledu. Ani volání.
Oddělovat zjišťování toho, jak to Ali má, od nabídek vidět se s tátou. Může se máma doptat, zda se trošku nestýská .. a přidat, že jí také chybí to, jak se kdy si měli a bylo to moc fajn. Ostatně i Ali vznikla, protože se máma s tátou měli rádi. A nenabízet hned na to, že (pokud se jí jen trošku stýká), že telefonát nebo setkání ...
Posilovat i pozitivní vzpomínky na tátu. Máma se může (ale neutrálně) ptát, spíše: pamatuješ, jak jste s tátou dělali to a to a jak vám to šlo, než se s přehnanou péčí dotazovat, zda se jí nestýská. Dítě se může cítit vinné, že se mu nestýská.